Etka jóga

Az Etka Jóga Erőgyűjtő Módszer a Hatha jóga gyakorlataira épül, de számos más keleti mozgásirányzat elemei is megtalálhatók benne. Kifejlesztése Kártyikné Benke Etka nevéhez fűződik, aki 1920-ban született szívbetegen, nyitott hátgerinccel és 55 évig élt abban a tudatban, hogy betegségei gyógyíthatatlanok. Egy jelentős életmódváltás hatására megszűntek betegségei, ezután fejlesztette ki az Etka Jógát.

Nem voltam hajlandó elfogadni, hogy 40 éves kor felett egyre több betegség jelentkezik és az ember emiatt egyre több időt tölt orvosnál. Mivel már korábban volt egy pozitív tapasztalatom ezzel az irányzattal kapcsolatban, gondoltam, hogy megpróbálok Etka Jógára járni. Kiderült, hogy foglalkozásokat senki sem tart Sopronban, de még a környéken sem. Ennek hatására gondolkodás nélkül jelentkeztem egy 300 órás oktatóképzésre. Egyáltalán nem bántam meg, azóta már rengeteg, különböző problémával rendelkező embernek segítettem egészségügyi gondjainak leküzdésében.

A 21. század olyan betegségeket hozott magával, mint a gerinc és ízületi problémák, magas vérnyomás, rossz keringés, „beállt” nyak és csuklyás izom, melynek gyakori oka a számítógép vagy TV előtt órákig görnyedés, az okostelefon nézése közben kialakult helytelen fejtartás, a sok autóban ülés és az állandó megfelelési kényszer. A megoldás ezekre a nehézségekre megtalálható, hiszen ott van bennünk. Úgy születtünk, hogy természetes vagyis élettanilag helyes volt a testtartásunk, a légzésünk és a mozgásunk. Az ősi tudást viszont nem felejtettük el, és nincs más dolgunk, mint felszínre hozni.

Gondoltuk volna, hogy van egy olyan teljes mértékben magyar módszer, amelynek segítségével -csodapirulák nélkül- lehet meghökkentően jó közérzetünk, növelhetjük az erőnket, csökkenthetjük a feszültséget? Ennek a megdöbbentően egyszerű módszernek a kidolgozója Kártyikné Benke Etka (1920-2013) vagy ahogyan az ország ismerte, Etka Anyó. Észrevette, hogy általában a gerinc felső harmada és a nyaki gerincszakasz merev, a mellkas horpadt. A vérkeringés pedig csökkentett az agyi erekben. E felismerés alapján fejlesztette ki módszerét, melynek lényege egy állandóan létrehozható gerincmozgás, mely hosszú távon megőrzi vagy visszaállítja a gerincoszlop fiziológiailag természetes állapotát. Kiemelt figyelmet kap a lapocka közötti gerincszakasz kimozgatása, a finom gerinccsavarások, de nem maradnak el a csonterősítő gyakorlatok sem.

Az Etka Jógát Velemben sajátítottam el, azóta pedig rengeteget gyakorlok otthon. 2012 júliusában találkoztam először Etka Anyóval, Ásotthalmon, az oktatóképző táborban. Az első tapasztalatom csalódás volt, mert korábban a könyvekben és videókon egy egyenes tartású, jó mozgású, energiától duzzadó hölgy képét láttam. A táborban viszont egy kicsi, lassú mozgású, mások által támogatott idős embert láttam. Ez a csalódás igen rövid ideig tartott, mert az érzelmek felett nagyon hamar győzött a józan ész. Azt kérdeztem magamban: „Még is mit várok el egy 92 éves embertől, aki 55 éves koráig betegség tudatban élt, és még a fizikai mozgástól is eltiltották? Úgy is csodálatos dolog az, hogy ezután – a teljesen megváltoztatott életmódja hatására – meggyógyult, és 90-91 évesen teljesen aktív életet élt.” Ezután már másképpen tekintettem Etka Anyóra. Addig is valahol éreztem, hogy kezd példaképemmé válni, de ettől a pillanattól kezdve tényleg az lett.

2012 novemberében aztán az első vizsgámat személyesen nála, az ő lakásában tehettem le. Az Etka Jóga hatására pedig pozitív változásokon mentem keresztül fizikailag és lelkileg egyaránt. Energikusabb, kiegyensúlyozottabb, nyugodtabb, és türelmesebb lettem, a foglalkozásokon én is feltöltődöm és sokszor kapok pozitív megerősítéseket társaimtól. Úgy látom, hogy a hétköznapi tevékenységeim folyamán számomra már a természetes testtartás teljesen magától értetődő. Ha néha görnyedten ülök, akkor egy kis idő múlva azt érzem, hogy ez nem jó nekem, és azonnal kiegyenesítem a derekamat, domborítom mellkasomat, kihúzom magamat. Vezetésnél is szabadon hagyom hátamat, nem dőlök hátra, és ebből kifolyólag szabadon tud gerincem mozogni, nem gátolom ülve sem a szívem, sem a tüdőm munkáját. Ha állok vagy ülök, esetleg napközben lefekszem, akkor már összehúzom tudatosan minden izmomat, ezáltal frissen tudom magamat tartani. Ha mozgásban vagyok, akkor még nem mindig tudom ezt megtenni, illetve ez még nem természetes számomra. Tehát még nem mentem vissza teljes mértékben a gyermekkoromba, amikor minden tevékenységem alatt teljesen természetes volt az, hogy összehúzom, és elernyesztem minden izmomat.

Mit jelent nekem az Etka-jóga?

Nehezen megválaszolandó kérdés számomra. Tudom, hogy most valami pozitív dolgot kellett volna írnom, de ez az igazság. Sokat gondolkoztam ezen, és talán az alábbiakat tudnám írni: Nem mondanám, hogy életforma, inkább, hogy az életem része lett. De amiatt is, hogy a napi teendőimet egyenes testtartásban, legtöbb esetben domborodó mellkassal teszem, és persze legtöbbször helyén van a fejem is.

“A testem az egyszemélyes lakhelyem

Tetején viselem az okos fejem

Ragyog szemem a házamnak ablaka

Rajta nézek kifelé a világba

Csak azt látom mindig, ami lényeges

Csak azt hallom mindig, amit érdemes…”

Etka Anyó – A házam

Igen! Az ETKA-Jóga Erőgyűjtő Módszer nem a teljesítményről szól! Mindenki annyit csinál a gyakorlatokból amennyit a teste enged. Senkinek sem kell megfeleli! A mozdulatok az egész testet átmozgatják.

Az ETKA-Jóga Erőgyűjtő Módszer órák speciális felszerelést nem igényelnek. Ajánlott felszerelések: Jó egy polifoam is. Én viszont - személy szerint - a jógaszőnyeget javaslom, ami ugyan nem olcsó, de biztonságos és tartós. Kényelmes ruha (nadrág, póló), és zokni (ha van, akkor öntapadós). Én nem részesítem előnyben az átlátszó, tapadó cicanadrágokat. Ugye nem kell magyaráznom miért?

A módszert bárki gyakorolhatja, mindenki talál benne kihívást és könnyedséget.

Elsősorban abban, hogy kidolgozója egy magyar hölgy Kártyikné Benke Etka (1920-2013). Tehát nem a távol keletről átvett módszerről beszélünk. A módszer lényege megismerni, megtapasztalni az ősi minőségi légzést és mozgást, élvezni a testi és szellemi erőnknek a növekedését. Az alapokat ott gyakorolhatjuk, ahol vagyunk, külön időráfordítás nélkül.

Ajánlott mindenkinek, aki: testtartásán, közérzetén, légzésén nyak-, hát-, derékfájásán, gerinc és ízületi problémáján szeretne javítani, az erőt nem csak fogyasztani, de gyűjteni is akarja, csontjait erősíteni, csontritkulását javítani vagy megelőzni és a letapadt izmokat lazítani szeretné.
design elem design elem design elem
Blog Ív

Kapcsolódó blogbejegyzéseim

Megnézem mindet

Jóga, Masszázs, Nmpt, Túravezetés

CTA Ív
  • Természetes módon szeretnél jobban lenni?
  • Vedd fel a kapcsolatot velem, hogy megtudd mi lenne a legjobb a számodra...

Válaszd ki a neked legmegfelelőbb feszültségoldó, fájdalomenyhítő lehetőséget!

Rólam Mondtátok Ív

Rólam mondtátok

utalvany

Ajándékutalvány